Ισως την πιο πειστική απάντηση μέχρι σήμερα για το πού ζωγράφισε ο Λεονάρντο ντα Βίντσι τη «Μόνα Λίζα» έδωσε πρόσφατα η Ιταλίδα Αν Πιτσορούσο, γεωλόγος και ιστορικός τέχνης ειδικευμένη στην Αναγέννηση. Συνδυάζοντας τις γνώσεις της σε δύο εντελώς διαφορετικά πεδία, πιστεύει ότι κατάφερε να λύσει επιτέλους το μέγα μυστήριο του τοπίου σε έναν από τους πιο διάσημους πίνακες του κόσμου. Ενα μυστήριο που έχει απασχολήσει επί μακρόν τους ιστορικούς τέχνης, με κάποιους να πιστεύουν ότι το τοπίο δεν ήταν παρά προϊόν της φαντασίας του ζωγράφου ή κάποια εξιδανικευμένη εκδοχή τοπίου στο μυαλό του και άλλους να προτείνουν διαφορετικές περιοχές της Ιταλίας, χωρίς όμως επαρκή επιχειρήματα.«Οι γεωλόγοι δεν κοιτάζουν πίνακες και οι ιστορικοί τέχνης δεν κοιτάζουν τη γεωλογία» δήλωσε η Πιτσορούσο, η οποία πιστεύει ότι ο Ντα Βίντσι ζωγράφισε το πορτρέτο στο Λέκκο, στις όχθες της λίμνης Κόμο στην περιοχή της Λομβαρδίας (βόρεια Ιταλία). Συνδυάζοντας τη γέφυρα, την οροσειρά και τη λίμνη που απεικονίζονται στον πίνακα με τη γέφυρα Ατσόνε Βισκόντι του 14ου αιώνα στο Λέκκο, τη θέα προς τις νοτιοδυτικές Αλπεις και τη λίμνη Γκαρλάτε, την οποία είναι γνωστό ότι είχε επισκεφθεί ο ζωγράφος, θεωρεί ότι έχει ταυτίσει όλα τα στοιχεία του ορεινού τοπίου πίσω από τη «Μόνα Λίζα». Τονίζει, επίσης, ότι είναι λάθος να εστιάζει κανείς μόνο στην τοξωτή γέφυρα του πίνακα, που είναι σήμα κατατεθέν της ιταλικής υπαίθρου, για να προσδιορίσει την ακριβή τοποθεσία που απεικονίζεται.
Για να ενισχύσει τη θεωρία της επισήμανε ότι οι βράχοι στο Λέκκο είναι ασβεστόλιθοι, γι’ αυτό και ο Ντα Βίντσι απεικόνισε τα βράχια του σε γκρι-λευκό χρώμα, καθώς επίσης ότι από τα σημειωματάριά του γνωρίζουμε ότι είχε εξερευνήσει για μεγάλο χρονικό διάστημα την περιοχή του Λέκκο και βορειότερα. «Είμαι πολύ ευχαριστημένη γιατί πραγματικά έχουμε όλα τα στοιχεία συγκεντρωμένα στο Λέκκο» δήλωσε η Πιτσορούσο στο συνέδριο γεωλογίας που πραγματοποιήθηκε στην περιοχή. Ισως αυτή να είναι η πιο επιστημονική απάντηση που έχει δοθεί για τον πιο επιστημονικό καλλιτέχνη όλων των εποχών, ο οποίος είναι γνωστό από τους μαθητές του ότι επέμενε στην ακριβή απεικόνιση της φύσης.
ΠΗΓΗ:DOCUMENTO